
View 'General Announcement' Announcement - 
SG141001OTHRGYZB

Issuer & Securities

Issuer/ Manager
SINGAPORE TELECOMMUNICATIONS LIMITED

Securities

Name ISIN Stock Code
SINGTEL SG1T75931496 Z74

Stapled Security
No

Announcement Details

Announcement Sub Title Announcement Reference
Media Clarification SG141001OTHRGYZB
Submitted By (Co./ Ind. Name) Designation Contact Details
Lim Li Ching (Ms) Assistant Company Secretary 68382163
Effective Date and Time of the event Price Sensitivity
 No

Description (Please provide a detailed description of the event in the box below)
Media response to the articles by the Straits Times dated 30 September 2014 and the Business Times dated 1 October 
2014 (please see attachment). 

Attachments
For Public Dissemination

606-sgx.pdf

Update Info

Created By Last Updated By
SingTel Corp Sec (SingTelCor) Admin Administrator (Admin)
Created Date Last Update Date
01/10/2014 01:23:58 PM GMT+08:00 01/10/2014 01:24:00 PM GMT+08:00

Note: *** This is a computer generated for your internal information only. The information contained herein is not guaranteed
as to its accuracy or completeness. No rights can be conferred from this. ***

Page 1 of 1Print

01/10/2014https://www1.sgxnet.sgx.com/imc/imc/imc.jsp?locale=en



 

 

Media Clarification 
 
 
We wish to clarify as follows: 
 

 The Straits Times article “Australia’s biggest firms found to have dodged 
taxes” dated 30 September 2014 wrongly singled out SingTel as having the 
second largest amount of “tax forgone”.  
 

 SingTel is a global telecommunications company with businesses in 25 
countries, across three continents. The company is headquartered in 
Singapore and has been listed on the Singapore Exchange since 
1993.  SingTel’s dual listing on the Australian Securities Exchange (ASX) 
commenced in 2001. 
 

 The article has simply and incorrectly calculated tax foregone in Australia by 
applying the Australian 30% corporate tax rate to the accumulated total of 
SingTel Group profits. 
 

 SingTel’s Australian subsidiaries undertake all their legal and governance 
responsibilities diligently, including their Australian tax obligations. 



Australia's biggest firms found to have dodged taxes 

Jonathan Pearlman, for The Straits Times, in Sydney    

30 September 2014 

Straits Times 

 

Report shows profits being moved to lower tax jurisdictions overseas 

 

Australia has signalled that it will take a tough stance against tax avoidance after a report showed 

the nation's biggest companies have engaged in large- scale tax dodging and channelled profits 

through Singapore and Hong Kong as well as tiny offshore countries. 

 

The report, released yesterday by United Voice, a trade union, and the Tax Justice Network, a non-

government group, examined a decade's worth of financial records for the country's largest 

companies. 

 

It found that almost a third of the biggest 200 Australian companies have been paying less than 10 

per cent tax - or a third of the 30 per cent corporate rate - leading to more than A$80 billion (S$89.4 

billion) worth of forgone tax from 2004 to 2013. 

 

The report prompted calls by MPs for tougher enforcement and higher penalties for evasion. 

 

Australia's Finance Minister Mathias Cormann signalled yesterday that he wanted to tighten 

oversight of tax collection. 

 

"Our expectation is that any business that generates profits in Australia pays their fair share of tax in 

Australia," he told Sky News. "We are very conscious of the need to remain vigilant and we are 

working with the tax office to further improve the effectiveness of tax administration in Australia and 

to pursue whatever other responses may be required." 

 

The report examined the use of offshore tax-friendly jurisdictions by Australian firms and found that 

Australian companies had 561 subsidiaries in Singapore, followed by 373 in Hong Kong, 252 in 

Malaysia, 230 in the British Virgin Islands and 120 in Mauritius. 

 



The report noted that some companies have legitimate reasons for setting up subsidiaries in some 

larger jurisdictions such as Singapore and Hong Kong. But it said many Australian companies failed 

to give explanations for why they based subsidiaries in particular locations or failed to list all of their 

subsidiary companies. 

 

The findings emerged as Australia seeks to use its position as host of the G-20 leaders' meeting in 

November to urge international action against tax avoidance. 

 

The Tax Justice Network - an alliance of unions, charities and church and aid groups - said it was 

particularly concerned about "profit shifting", a practice which typically involves companies loading 

debt onto their Australian arm and their profits onto subsidiaries in lower tax jurisdictions. 

 

The organisation has not accused companies of breaking the law but urged the government to 

require greater financial disclosure as well as automatic exchanges of information between 

international tax authorities. 

 

"The tax minimisation practices of a minority of very large companies have a significant and 

disproportionate impact on Australia's corporate tax revenue base," the report said. 

 

One of the worst named offenders in the report was media mogul Rupert Murdoch's Twenty-First 

Century Fox, which used the most number of offshore subsidiaries and was credited with the highest 

amount of avoided tax per year: A$1.6 billion. 

 

Mr Murdoch was quick to go on the offensive. He tweeted yesterday, referring to a big win over 

Australia's tax office last year: "NO tax avoidance by News, Fox or any Murdochs in Australia. Courts 

ruled, so move on!" 

 

  



Top companies singled out 

 

- Twenty-First Century Fox:  

A$1.6 billion (S$1.78 billion) 

 

- SingTel:  

A$713 million 

 

- BHP Billiton: 

A$673 million 

 

-Rio Tinto: 

A$436 million 

 

-Westfield Group: 

A$370 million 

 

Figures based on average annual tax forgone 

SOURCE: United Voice and Tax Justice Network 

 



SingTel refutes claim of A$713m tax avoidance 

Michelle Quah    

1 October 2014 

Business Times  

 

Others also lambast report claiming over A$80b in foregone tax from ASX 200 

 

Singapore Telecommunications (SingTel) has hit back at a report claiming that the telco had dodged 

more than A$700 million in taxes due to the Australian government. 

 

The Singapore telecommunications giant says the report wrongly applied the Australian corporate 

tax rate of 30 per cent to its entire group profits, not all of which are liable for Australian tax. 

 

Others have since come out to denounce the report, which has garnered much attention and was 

widely reported Down Under. 

 

The report, "Who pays for our common wealth? Tax practices of the ASX 200", looks at the tax 

practices of the ASX 200 - the largest companies listed on the Australian Securities Exchange 

(ASX). 

 

Produced by United Voice and the Tax Justice Network - a coalition of unions, churches and 

charities - it purported to find that nearly a third of ASX 200 companies have an average effective tax 

rate of 10 per cent or less. It claimed that overall, the effective tax rate of ASX 200 companies over 

the last decaded was 23 per cent, leading to more than A$80 billion (S$89.03 billion) worth of 

forgone tax from 2004 to 2013. 

 

Among the companies it highlighted was SingTel - it claimed the telco dodged A$713 million in taxes 

during the 10-year period. 

 

SingTel - which is listed on both the Singapore Exchange and the ASX, and has operations in 

Australia through Optus - has come out to clarify such claims. 

 

  



"The article has simply and incorrectly calculated tax foregone in Australia by applying the Australian 

30 per cent corporate tax rate to the accumulated total of SingTel Group profits," a SingTel 

spokesman said. 

 

Australia levies a flat 30 per cent rate of tax on corporate income; however, non-resident companies, 

such as SingTel, are required to pay income tax only on Australian-sourced income, and not on 

income derived from all sources. 

 

The SingTel spokesman went on to say: "SingTel's Australian subsidiaries undertake all their legal 

and governance responsibilities diligently, including their Australian tax obligations." 

 

The report has also come under fire from other sources. The Australian columnist Stephen 

Bartholomeusz says the report was "built on a complete absence of the facts". 

 

"The report is remarkable for the shallowness of its understanding of corporate taxation and, indeed, 

of the entities it points the finger so accusingly at," he adds. 

 

Mr Bartholomeusz says the authors of the report don't seem to know the difference between a 

company and a trust (a trust doesn't pay tax), and that they have applied Australian tax rates to non-

Australian income earned incurred by non-Australian resident companies such as 21st Century Fox 

and SingTel. 

 

He concludes by saying that this sort of "shambolic and misleading analysis in the United Voice/Tax 

Justice report ... is less than constructive, is damaging to the companies and trusts concerned, 

undermines taxpayer trust in the tax system, and confuses the debate". 

 


